Artikel: Moslim-meisjes over maagdelijkheid: ‘Wie heeft het nu nog nooit gedaan?’

Haar Turkse vriendin Gülcin (16) gelooft dat Samira een uitzondering is. “Welk moslim-meisje is er nu nog maagd? Ik heb het wel gedaan. Eerst had ik er geen spijt van, ik dacht 'schijt'. Daarna dacht ik: toch wel zonde. Niet vanwege m'n geloof, maar omdat ik nu een andere vriend heb. Ik had liever dat hij de eerste was geweest.” 

Veel Marokkaanse en Turkse meisjes krijgen van huis uit de boodschap mee dat ze maagd moeten blijven tot de huwelijksnacht. Tegelijkertijd zien ze het voorbeeld van hun Nederlandse leeftijdgenoten, voor wie seks voor het huwelijk bijna vanzelfsprekend is. 

Het aantal Turkse en Marokkaanse meisjes dat voor het huwelijk al met een jongen naar bed gaat, neemt toe. Het Nederlands Instituut voor Sociaal Seksuologisch Onderzoek (Nisso) deed een onderzoek naar de onzekerheid en verwarring van islamitische meisjes als het gaat om seksualiteit en of ze nou maagd moeten blijven of niet. Jaarlijks komen naar schatting zes- à zevenhonderd islamitische meisjes bij een hulpverleningsinstelling met vragen en problemen op dit gebied, blijkt uit dat onderzoek. 

Sommige meisjes die hulp zoeken zijn onzeker, anderen hebben conflicten over seksualiteit, willen een maagdverklaring of een operatie waarbij het maagdenvlies “hersteld” kan worden. Haar toekomstige (islamitische) echtgenoot verwacht immers tijdens de huwelijksnacht dat dat maagdenvlies nog heel is, hij verwacht bloed op het laken. 

Gülcin: “Ik heb net gisteren van m'n juf geleerd dat het maagdenvlies niet bestaat.” Samira; “Het bestaat misschien wel, maar het hoeft niet te bloeden als je ontmaagd wordt. Je kunt ook bloeden omdat de man jou gespannen maakt. Moslim-meisjes zijn misschien meer gespannen als ze het voor het eerst doen.” 

De twee meisjes praten thuis nooit over seksualiteit. De ouders van Gülcin weten niet dat hun dochter al lang ontmaagd is. Gülcin: “Dat kan ik ze absoluut niet vertellen.” “Stel je voor”, giechelt Samira, die het zich probeert voor te stellen. Gülcin: “Wat er dan zou gebeuren? Ik zou het huis uitgezet worden.” Samira: “Dan hoor je niet meer bij de familie.” Gülcin en Samira kennen veel moslim-meisjes die al ontmaagd zijn. Gülcin gelooft niet dat die zich schuldig voelen. Samira gelooft van wel. “Ze weten dat het niet mag.” Beide meisjes hebben nog nooit van iemand gehoord die het maagdenvlies heeft laten 'herstellen'. Ze weten wel dat het kan. 

Hoe zit het met de jongens, moeten die ook maagd zijn voordat ze het huwelijk ingaan, volgens Samira? “Ja, allebei. Als de jongens het niet hoeven, hoeven wij ook niet.” 

Zouden de moslim-jongens die in de Nederlandse maatschappij zijn opgegroeid, boos zijn als ze ontdekken dat hun aanstaande vrouw geen maagd meer is? 

Gülcin: “Mijn vriend, die Turks is, heeft het gewoon geaccepteerd.” Samira: “Hij is een uitzondering. De meeste jongens die niet gestudeerd hebben en die uit een boerenstad komen, zouden boos zijn. Die weten niet wat het leven inhoudt. Ze weten alleen dat een meisje maagd moet zijn.” Fel maakt ze met haar handen een vierkant om te onderstrepen hoe rechtlijnig die jongens denken. 

Op het schoolplein staan drie Marokkaanse jongens. Vinden zij het belangrijk dat een vrouw maagd is voordat ze gaat trouwen? “Ja”, klinkt het in koor. “Vinden jullie het belangrijk dat de man ook maagd is voordat hij trouwt?” Alle drie beginnen ze heel hard te lachen en doen handjeklap. “In principe wel”, zegt een van hen, met de nadruk op 'in principe'. Een ander vraagt gretig: “En wat zeiden de meisjes?”

 

Bron:

Trouw (1997). Moslim-meisjes over maagdelijkheid: 'Wie heeft het nu nog nooit gedaan?'. (1997, 4 oktober). Geraadpleegd op 6 januari 2019, van https://www.trouw.nl/home/moslim-meisjes-over-maagdelijkheid-wie-heeft-het-nu-nog-nooit-gedaan-%7Ea69c55eb/++Trouw+